תשובה עושים באהבה

תשובה עושים באהבה

(ראיון שהתקיים בערב פסח ופורסם במקומון “חדשות הגליל”)

חודש דצמבר 2012, 19:30, ב”אשכולות הפיס” קריית שמונה. מאות אנשים עושים את דרכם לאולם תוך כדי ריצות ודילוגים כדי שהגשם לא ייספג בבגדיהם. רבע שעה אח”כ, האולם כבר מלא, הרב רונן חזיזה עולה לבמה ומעביר שעה וחצי של חוויה רוחנית בה האורחים, תושבי העיר, יוצאים מגבולות קריית שמונה, ארץ ישראל והעולם ומשוטטים בין כל הטוב והחסד שעושה איתנו הקדוש ברוך הוא. הערב שהתחיל ב-19:45 ונגמר ב-22:00 הוא רק חלק קטן מהפסקול המתיש הזה של ארגון ערב מסוג כזה. האורחים דואגים לבייבי סיטר, שינוע ומגיעים, אך מי שעומד מאחורי הקלעים של ערבים כאלה ופעילות יהודית-ציבורית-תורנית ענפה מאוד בעיר הם אביתר נועם ועו”ד רן סבג, מקימי ארגון “למען שמו-נה באהבה”.

נתחיל מהפרטים ה”יבשים”. ארגון “למען שמו-נה באהבה” הוא ארגון לקירוב לבבות וגמילות חסדים בקריית שמונה, שמו מסמל את אופי הארגון – הכל למען הקב”ה, תושבי העיר ובהרבה אהבה.
את הארגון הפעיל מזה שלוש שנים מנהלים כאמור רן ואביתר, כשהם נעזרים בתושבים מקומיים (בעיקר בני נוער) כדי למלא את ייעודו של הארגון.
אביתר נועם, 29, נשוי +2, יליד קריית שמונה, אחראי ביטחון סניף ביטוח לאומי בעיר. רן יצחק סבג, 33, נשוי +3, יליד צפת (נישא לבת קריית שמונה והקים את ביתו בעיר) בעל משרד עורכי דין בעיר השניים הציבו להם מספר מטרות בטרם הוקם הארגון: קירוב יהודים ליהדות, קירוב לבבות בין בני אדם, הפצה והעצמה של זיכוי הרבים בעיר, גמילות חסדים -סיוע למשפחות נזקקות, קשישים, אנשים עריריים, חולים וכו’, חיזוק וקירוב  בני נוער ליהדות והקמת אתר אינטרנט מקומי (www.lemaan8.co.il) אשר יפיץ ויאגד את כל הפעילות התורנית של קריית שמונה.
הכל התחיל בשיחה פשוטה בין אביתר ורן לפני מספר שנים. “איך אפשר לחבר בין התושבים בעיר?”, הם תהו. תוך כדי העלאת רעיונות ומחשבות עלה רעיון להפיק ערב התעוררות וקירוב לבבות לבני העיר (שהוקדש לזכר הילדה בר ריבר ז”ל). לאירוע הגיעו 250 אנשים. אביתר ורן הבינו את הפוטנציאל הטמון באזור ואת המשוואה הפשוטה, כשמוצע חומר טוב ואיכותי, מגיעים עמו גם הציבור הרחב.
“ראינו את הפוטנציאל הגלום פה מבחינת בני העיר, איך יהודים שלא קרובים לתורה ומצוות התחברו לשורש היהודי שלהם, הזילו דמעה והרגישו חיבור עצום. לכן החלטנו לעשות מעשה, ולהקים את הארגון ‘למען שמו-נה באהבה'”, הם אומרים.

– בכל זאת, מכאן ועד ארגון בסדר גודל כזה הדרך ארוכה.
רן: בוודאי, אך צריך להבין בגלל שאנחנו לא מחויבים לעמוד בלוחות זמנים, אנחנו פועלים לפי מידת הצורך, לפי התקציב ולפי הדרישה. אנחנו מנסים להיות מעודכנים ולהבין את צימאונו הרוחני של הציבור.”
אביתר: “בכל מקרה, אנחנו כבר שלוש שנים “באוויר” ובונים את עצמנו יום-יום, לאט-לאט וההכרה של הציבור מתפשטת, ומאפשרת לנו להפוך לבית וכלי עזר של המון משפחות בעיר”.

 

כשאביתר ורן קיבלו החלטה לקום ולעשות למען הציבור, הם החליטו להקים ארגון מחדש ולא להצטרף לאחת העמותות בעיר או בכלל, משום “להגדיל תורה ולהאדירה”, וגם משום שרצו להיות בלתי תלויים באף גורם. הנתון הזה מקשה ומגביל אותם בכל מה שקשור למימון הפעילות. כיום עיקר ההכנסה והתקציב מגיעים מהוראות קבע של בני העיר, תרומות של אנשים טובים שמסייעים מעת לעת מכספי מעשר ומימון של עמותות, ארגונים ועסקים שונים, בהם מועצה דתית קריית שמונה.

 

– לא היה כדאי לאחד כוחות עם ארגונים אחרים, או לקבל חסות קבועה?
אביתר: “
אנו רואים את ריבוי הארגונים בעיר כיתרון, כל אחד מתחבר למקום שמושך אותו והוא מתחבר אליו, צריך להיות מגוון רחב ולא ארגון אחד גדול כך שמי שלא ילך אליו אין לו אפשרויות נוספות. תמיד קיימת אופציה של שיתוף פעולה בין הארגונים בפעילויות השונות. זה המקום לציין שברוך השם יש בעיר ארגונים שעושים עבודת קודש יקרה מפז.

המשקפיים של היהדות

“המציאות כיום מציגה את הדת בצורה שלילית ולכן אנשים חילוניים רחוקים ממנה, אנו כאן כדי להציג את היהדות היפה, את המצוות היקרות ואת החינוך למוסריות”, אומר אביתר ומוסיף “השנאה והכעסים ברחוב אחד כלפי השני יצאו מפרופורציות וחצו את כל הגבולות, אני מקווה שלפחות כאן, בקרית שמונה הקטנה, נצליח להשפיע ולו במעט”.

 

– ומה אתם עושים כנגד זה?
רן: 
“קירוב לבבות. כמו ששני עצמים לא יכולים להדבק ללא דבק, כך גם אנחנו היהודים צריכים שמשהו או מישהו ידביק אותנו. הארגון מפיק ערבים מיוחדים לקירוב הלבבות ומביא רבנים, סטנדאפיסטים ומופעי ניגון לנשמה וכל דבר אחר שיסיר את המחיצות וירבה אהבה. בנוסף, אנו עוסקים בחלוקה והפצה של חומר לקריאה לציבור ברחב, חלוקת ברכונים, עלונים, פלאיירים של ברכות בסיסיות (ברכות השחר, ברכת המזון, הפרשת חלה – ש.כ) וכו’.
אביתר: “ככל שיהיה יותר חסד בעיר, אנחנו נבנה ונתחזק מבחינה אנושית. אנחנו מארגנים חבילות מזון בשבתות וחגים, חלוקת תלושי מזון בחגים וכו’, אבל צריך לשים לב שמלבד החומר עצמו יש כאן המון חסד. נערים עומדים בכניסה לסופר מרקט, מציגים סבר פנים יפות ומציעים לעוברים והשבים לתרום מוצרים או לתת צדקה. אתה יודע מה זה עושה לנער? אתה יודע מה זה עושה לאיש הפשוט שתורם? וחוץ מזה, כל אדם, ולא משנה מה הרקע שלו מרגיש עם עצמו מצוין כשהוא תורם”.
“מלבד חבילות מזון, ישנה פעילות קבועה של בני הנוער שמגיעים לביתם של זקנים ואנשים עריריים, צובעים ומשפצים להם את הבית. נער מתבגר שעוסק בחסד בזמן שחברים שלו מבלים יגדל בצורה הכי טובה שאפשר”, אומר רן “רוב הנוער שלנו הוא מחטיבת הביניים ומ”דנציגר”, ופשוט לא ניתן להאמין כמה העזרה והסיוע לאחרים בונה אותם ומבדל אותם מאחרים.
מידי חורף מסייע הארגון בקניית תנורים, מעילים וביגוד למשפחות קשות יום, וזה בנוסף לרכישת חולצות בית ספר וילקוטים לילדים ועוד. החלוקה נעשית ונקבעת ע”י פרמטר אחד, מי שבאמת זקוק. אמונה, מגורים, עדה, היסטוריה ומעמד הם ממש לא קריטריונים מבחינתם.

– איך גורמים לנערים להמשך דווקא לחסדים כאלה ולא לפייסבוק, לבילויים ודברים שמעסיקים את בני הנוער?
אביתר: “
צריך להבין, לא באנו לחנך אף אחד. אין לנו זכות, אין לנו צורך ואין לנו רצון לעשות את זה. לנערים שלנו יש פייסבוק, הם מבלים, מטיילים ולא נמנע מהם דבר, אך עם זאת את בוחרים להקדיש את זמנם לפעילויות חשובות, כשהדבר הכי יקר בעינינו הוא שהם מבינים את החשיבות של מעשיהם”.
רן: “כחלק מפעילות הנערים מגיעים לבית החולים צפת לביקור במחלקות השונות מחלקים שי צנוע לילדים ודברי מאפה במחלקות השונות. אני מבטיח לנו שהסיפוק שלהם הוא בהרבה יותר גדול מאשר לצ’וטט בפייסבוק במשך השלוש שעות האלה. מלבד התרומה לאחרים, הם תורמים ובונים את עצמם.

פעילות הנוער התחילה לפני כשנתיים לקראת הימים הנוראים. החלטנו לפתוח מניין חצות לאמירת הסליחות לבני נוער בבית הכנסת שבשכונת בימת תל חי. לאחר הימים הללו בהם פקדו את הסליחות קבוצת בני נוער נוצר איתם קשר והחלטנו על פי בקשתם לפתוח שיעור פעם אחת בשבוע בו היינו לומדים בעיקר מוסר והיכרות עם מושגים בדת, הלכות מינימאלית היכרות עם חגי ישראל וכו'”, אומרים אביתר ורן, ונזכרים בפעם הראשונה, “קבוצת הנערים שהתקבצה הייתה בעיקר נערים שלומדים בבית הספר דנציגר בגילאי 15. נערים מדהימים עם ראש פתוח לקבל דברים שממש השתוקקו לקבלת מידע תורני והבנת היהדות והיהודי”.
במקביל לשיעורי התורה החלו הנערים ליטול חלק בפעילויות הארגון הכנת בשמים לבתי כנסת ברחבי קריית שמונה וחלוקתם, צביעת בתים לקשישים, הכנת סלים ומצרכי מזון לשבתות ולחגים, התרמת התושבים לצורך תמיכה במשפחות, קמחא דפסחא, פורים, ראש השנה, הכנת שקיות הפתעה לילידם חולים וחלוקתם בבית החולים בצפת ועוד מעת לעת פעילויות אד-הוק של הארגון.

אחרי תקופה ארוכה כשהנערים הפכו לחלק בלתי נפרד מהארגון, הם פנו להנהלת בית הספר וביקשו להכיר בארגון כארגון שניתן להתנדב בה בפרויקט תרומה לקהילה שמתנהל בבית הספר. לאחר פגישה עם נציג הפרויקט מטעם בית הספר הוא נדהם לראות את התמונות של הנערים בפעילויות שלהם בארגון, התרגש מאוד ואמר שהנערים מאוד קשורים לארגון ושהיא נתפסת כמאוד חיובית בעיני הבית הספר.

 

– בכמה נערים מדובר?
“כיום רשומים אצלנו מטעם בית הספר כ-45 נערים ונערות. אגב, עם הזמן וחיזוק הקשר עם הנערים אף נפתחה קבוצה של בנות שמידי שבוע מגיעות לשיעור ואף הן נוטלות חלק בפעילות החסד של הארגון”.

 

– ומה ההורים אומרים על כך?
רן: “הקשר הממושך עם הנערים יצר קשר עמוק גם עם משפחותיהם. בחודשים האחרונים מדי ערב שבת מתקיים עונג שבת בבתיהם של הנערים והמשפחות שלהם מארחות בשמחה את הנערים בביתם שם מתקיים שיעור תורה עם הרבה שירה ושמחה”.
אביתר: “הקשר עם ההורים חזק, יש הורים שבקשר רציף, מתייעצים בקשר להתנהלות עם הנערים והרבה פעמים אנו מנסים לנתב את הדברים לדרך הנכונה מאחורי הקלעים, שכן אצלנו הנערים לא חייבים לתת כלום ולא חייבים לבוא. הם נותנים כי הם אוהבים אותנו ואת הארגון משום שהם מרגישים אהובים ומאוד מעורכים”

– אתם לא חוששים מטענות שליליות, כמו מיסיונריות וכו’?
רן: “ההיפך, אנחנו מעורבים הרבה פעמים במצב המשפחתי, בקשיים, במבחנים ובמצב רוח שלהם כי הלם נוח לספר, להתייעץ ולשתף ואנו מייעצים למיטב הבנתנו בהרבה אהבה, ולכן ההורים מעודדים ומפרגנים.

כיום מתקיימים שיעורים לנערים בכל יום שלישי וחמישי, הנערים לומדים מוסר, דרך ארץ, גמרא, הלכות כבוד הורים, חגי ישראל לעומקם וכו’. כאמור, מדי ערב שבת מקיימים עונג שבת בבתי הנערים על פי בקשתם בהם יש הרבה שירה ושיעור בנושא פרשת שבוע, בכל שבת ישנו שיעור בבית כנסת חברת הזוהר מתפללים מנחה בבית כנסת חברת הזוהר ועולים כולם לסעודה שלישית, ערבית, הבדלה, שיעור קצר בתנא דבי אליהו (הרבה שמחה) והכל מתנהל בבית של רן, ובנוסף מתקיים גם שיעור הבנות מתקיים בימי שלישי מהשעה 19:00-20:30 בביתה של מוריה, אשתו של אביתר יחד עם אמלי (אשתו של רן). הנערות לוקחות חלק בפעילויות הארגון. בחג חנוכה האחרון עלו הנערות לבית החולים צפת וחילקו סופגניות במחלקות השונות, ובנוסף נסעו למוסד של בריאות הנפש וערכו פעילות במקום.

 

אביתר ורן השכילו והבינו שקשה להשאיר את הנערים בשגרה, ולכן בכל תקופה מארגנים להם טיולים ברחבי הארץ. בשנה האחרונה היו בירושלים מס’ פעמים, בקבר הרשב”י, צפת, בכינרת וכו’.

במשך השנה הם דואגים להביא עשרות מרצים מכל הסוגים שמלאים אולמות בעיר. כך למשל בשנה האחרונה הביאו את הרב רונן חזיזה (מספר פעמים), הרב ניר בן ארצי, הסטנדאפיסט שמעון פרץ ועוד.
לא רק הנערים זוכים למגע ידם המלטף של אביתר ורן אלא גם ציבור הילדים. בשנה שעברה הארגון הקים ונטל חלק בחוג היהדות החווייתי לילדים שהעביר חיים זגורי, ובנוסף התקיים ערב ענק שלא נראה בקריית שמונה בשם “להאיר את העיר” בשיתוף עם חוגי התהילים בעיר. מאות ילדים מהעיר הגיעו לערב שכולו קדושה, הודיה והאהבה לבורא עולם. התכנים הותאמו לגיל הצעיר וכיבדו את נוכחתם רבני העיר, הרב ניסים מלכה, דמויות חינוכיות וכו’. בסוף הוגרלו מעל 200 פרסים שחלקם יקרי ערך ומיוחדים (אופניים וכו’).


– זה היה אירוע חד פעמי, או שזה יהפוך למסורת?
שניהם:
 “אנו מתכוונים שהאירוע יהפוך למסורת ויקבץ את כל ילדי העיר יחד, יש לציין שהאירוע נערך בשיתוף עם הרב שלום פינצ’ובר מרכז חוג תהילים בעיר שטרח רבות. משהו בסגנון”.

השנה מתקיים מידי שבת חוג תהילים ודברי תורה בשכונת האצ”ל, הכולל קריאת תהילים חלוקת ממתקים ופרסים לכל המשתתפים.

גם ברשת

עוד בטרם החל לפעול הארגון, אביתר ורן זיהו פוטנציאל גדול מאוד שיכול לשרת את כל בני העיר. פורטל אינטרנט מקומי שיסקר ויפרסם את כל הפעילות התורנית בעיר, החל מאירועים, כנסים והרצאות מיוחדות ועד לזמני תפילות בכל בתי הכנסת בעיר, שיעורי תורה, מקוואות, כשרויות בעיר, מאמרים ושו”תים של רבנים מהעיר ועוד המון תוכן תורני מהעיר. אתר האינטרנט של הארגון מסקר את כל הפעילויות של כל הארגונים, ומפרסם כל תוכן תורני בחינם. בנוסף הארגון הקים גמ”ח צדקה שמנוהל בפורום באינטרנט באתר הארגון בו כל אדם הרוצה לתרום פריט כלשהו מפרסם הודעה עם מספר הפלאפון שלו, ואנשים הזקוקים יוצרים קשר עם התורם בלי אי נעימות מיותרת הועברו בדרך זו רהיטים, מוצרי חשמל, ציוד תינוקות ועוד.
הארגון ממנף את עשייתו דרך האתר, שכן למשל ישנה אפשרות לקבל גמ”ח ספרים. אם לאדם יש אירוע מסוים (חנוכת בית, אזכרה וכו’) הוא יכול לפנות לארגון דרך האתר ולקבל עשרות סידורים בהשאלה. כל זה הפעילות והסידורים ממומנו לעילוי נשמת אשר בן עטר.
למרות שמדובר בפורטל מקומי, הכניסות אליו מרשימות ביותר שכן, לפי מנהל האתר בשנתיים האחרונות היו יותר מ-100,000 כניסות, משמע 50,000 בשנה.

 

– כבר הרבה זמן שאתם בשטח עושים מעשים נפלאים, אך נראה כי לא כולם מכירים אתכם. אולי צריך להשקיע יותר בפרסום?
אביתר: “צריך לזכור שבסוף אנחנו ארגון המתקיים מתרומות, ולכן כשיש לך סכום כסף מוגבל אתה מעדיף להשקיע בארוחה טובה לשבת של אחת המשפחות הנתמכות, ולא בקמפיין פרסומי שילך לאיבוד. חשבנו לתלות שלט בכניסה לעיר או לפרסם מודעה בעיתון בסגנון: “ארגון למען שמו-נה באהבה מאחל לכם חג שמח וכשר”, אך מבחינתי התועלת של זה מול מימון עוד שני מפגשים עם בני נוער היא מזערית”.

 

– מה השאיפות לעתיד?

אביתר ורן: “אנו זועקים למקום קבוע ,הפעילויות מתרחבות המספרים גדלים ואנו ללא מקום, ב”ה השאיפה שלנו היא לאחר שנתמקם שהארגון יהווה בית פתוח לכל בני העיר  שאיפה שאנו מתכוונים לטפל בה בכל המרץ.אנו שואפים להמשיך לפעול בתחומים אשר ציינו לשם שמיים, לקרב עוד ועוד רחוקים לאבינו שבשמיים להמשיך לסייע ולתמוך באוכלוסיות חלשות, לחזק את פעילות הנוער ולהפיק עוד ערבים מחזקים ומקרבים, והכל בהרבה אהבה.

הארגון פונה לציבור הרחב שרוצה להיות שותף בפעילויות העמותה ולסייע כספית, מימון פעילויות טיולים לנוער, חיזוק פעילות החסד

ניתן להתקשר: 0506429037,0528249034, ניתן לכתוב הודעה באתר האינטרנטWWW.LEMAAN8.CO.IL בצור קשר. או למייל הארגון: LEMAAN8@GMAIL.COM

מידע על הכותב

סיפורים קשורים

השאר תשובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *