ת”ת רמה גבוהה

ת”ת רמה גבוהה

ההרשמה לשנת הלימודים הבאה כבר נפתחה. רובנו כבר החלטנו לנסוע לפי ההילוך האוטומטי שלנו חינוך מוכר, שמשקף את אורך החיים שלנו, כי תמיד נוח ללכת לאזור הנוח והברור. רגע לפני שאתם רושמים את ילדכם המתוקים לשנת החינוך הבאה, תעצרו. תקראו את הכתבה הבאה ותבינו למה כדאי לכם לחשוב פעמיים על תלמוד תורה חפץ חיים, בית ספר לקירוב לבבות המיועד לבנים ובנות (בנפרד), הפועל כבר 9 שנים בשקט, בהצלחה ועם הרבה ערכים, דרך ארץ ותורה.

לפני שהולכים למסעדה, בוחרים בד”כ במקום המוכר, הטעים שעומד בסטנדרט הביקורת האישית שלנו. וגם אם מנסים אחת חדשה, הנזק שיקרה במידה ונתאכזב, לא כל כך גדול, מקסימום נפרדנו מכמה עשרות שקלים. אך כשמדובר בחינוך, הסיפור אחר לגמרי.

החינוך של ילדינו הוא ה-דבר שיעצב להם את האישיות ויצור שורשים עמוקים של העצים אותם שתלנו, ואף בעתיד נקטוף את הפירות.

קריית שמונה התברכה בבתי ספר טובים שמוכרים לציבור כבר עשרות שנים. אחד המקומות המשובחים והמעולים, שלא כולם מכירים, הוא בית הספר התורני “חפץ חיים” (שנמצא מתחת למתמיד, בבית הקריה הצפונית, לשעבר יד עזרא ושולמית).

בית הספר פועל כבר תשע שנים במתכונת תורנית ומנוהל ע”י הרב תומר מיכאל, בנשיאות הרב ליזרוביץ שליט”א.

בית הספר מונה כיום 7 כיתות, כיתת מכינה ואף גן ילדים, כשהתכנון הוא להמשיך במסלול הלימודים עד כיתה י”ב, כאן בתוך העיר (ולא לצאת לישיבות אחרי כיתה ח’). במקביל קיים גם בית ספר תורני לבנות ‘בית יעקב’, הממוקם בסמוך. בבית הספר כיתות קטנות יחסית, יחס אישי, פיקוח ע”י משרד החינוך, ולימוד מקצועות קודש ומקצועות חול (ליב”ה) עם צוות ניהול ומורים מדהים, שעליו עוד נרחיב בהמשך.

להבדיל מתלמודי תורה אחרים בארץ, בית הספר הזה אינו מגזרי, שכן ניתן למצוא שם דתיים מכל הסוגים, עם כל הכיפות, מכל העדות ומכל הסוגים, וכן גם מורים מגוונים, חלקם חסידים, חלקם דתיים לאומיים (תוצרת ישיבת ההסדר), חלקם חרדים מבית או מחזרה בתשובה. בית הספר נותן מענה מושלם להורים שרוצים שילדיהם ילמדו תורה ברמה גבוהה ובאהבה, ומקביל נותן מענה גם למקצועות החול כמו אנגלית, חשבון, עברית, היסטוריה וכו’. כאמור, הפורמט אינו נפוץ בעולם התורני, שכן יש בבית הספר חוגים, מוסיקה, ואפילו מקהלה מקסימה. התלמידים מעורבים בקהילה ואינם מבודדים ומסוגרים בין כותלי הכיתות, מה שמאוד הכרחי בעיר כמו קריית שמונה.

בת”ת דוגלים בשיטה הכוללת החדרת מסרים בצורה ייחודית, תכניות למידה לילדים מתקשים והעצמה אישית לכל ילד בכל כיתה, בלי לפגוע בכבודו, בעיקר ע”י עידוד. מי שמגיע בכל זמן לת”ת יכול להתענג על הניגונים שנשמעים מכל כיתה, ניגונים יהודיים מבית סבא, שחודרים לנשמה ובונים ילדים שמחים ואוהבים. “בעתיד אנו רוצים לראות ילדים מכל המגזרים השונים מתאחדים למטרות משותפות: חינוך, אהבת התורה, אהבת ארץ ישראל, יכולת לקבל את השונה, למידה משמעותית, והכי חשוב, ילדים שמחים, שמגיעים בשמחה למקום שמעצים ומוציא מהכוח לפועל את המסוגלות של כל ילד וילד”, אומר מנהל בית הספר, הרב תומר מיכאל.

בבית הספר צוות המורים מקצועי ומוסמך, בעלי ניסיון רב ועשיר עם ותק רב, וכן ישנה השקעה אדירה בלימודי קודש ולימודים כללים ברמה גבוהה. ולמה חשוב להדגיש זאת? משום שאנו מכירים את המציאות, ולא כל התלמידים התורניים מסוגלים ורוצים להמשיך במסגרת תורנית. לכן נפתחת בפניהם אפשרות להשתלב בכל סוג חינוכי בעתיד, שכן אין פערים בלימודים הכללים מול בתי ספר אחרים, אך ודאי שבלימודי הקודש הרמה שונה לחלוטין.

בתלמוד תורה “חפץ חיים” מקפידים על חינוך יהודי, תוך החדרת אהבת התורה ומידות טובות, העצמה אישית לכל ילד, עידוד למצוינות ומתן תמיכה למתקשים. ישנו יועץ חינוכי, שהגיע מהחינוך הכללי, ששימש בתפקידים רבים במערכות החינוך בגליל, ובמיוחד בקיבוצים. הוא עצמו גדל בקיבוץ ומוכר מאוד בקרב אנשי החינוך בארץ. בנוסף הוא מקיים קבוצות הורים, ונותן ארגזי כלים להתמודדות עם בעיות בחינוך, וכן מטפל בכל בעיה פרסונלית, ומבצע תהליכים בקידום תלמידים מתקשים בכל התחומים.

היחס האישי אינו פוגע בהצבת גבולות ברורים במקום. קללות ואלימות הם מוקצה במקום, והגבולות ברורים מאוד. משרד החינוך מפקח על המקום ולא מתפשר על לימודי חול גבוהים, וכן ניתן לראות את ציוני התלמידים המרשימים במבחני המיצ”ב. ישנה הדרכה פדגוגית צמודה ובקרה פנימית ע”י גורמים רבים, ושקיפות מלאה כלפי ההורים.

הת”ת זכה לרב בעל שיעור קומה עצום, הרב יוסף ליזרוביץ’ שליט”א שלא רק חתום על תפקיד הנשיאות, אלא מגיע מספר פעמים בשבוע כדי לפקח, להדריך ולנווט את הספינה ומביא ניסיון של עשרות שנים במוסדות תורניים אל בית הספר, תוך התחשבות ברורה בסוג האוכלוסייה ובמשפחות.

כמו בכל תלמוד תורה, הצוות שואף לחנך את הילדים לתורה ומעשים טובים. אבל את השיטות הנהוגות כאן, סביר שלא תמצאו בכל ת”ת. הכיתות קטנות, את החינוך עושים לא מתוך דיבורים על שכר ועונש אלא על עצם המעשה וההרגשות המתלווים אליו, כמו גם התוצאות הטבעיות. לצד לימודי קודש רבים, לומדים הילדים גם לימודי חול ברמה גבוהה. כאמור, במבחני מיצ”ב שהיו לפני מספר שנים, היו תוצאות גבוהות יותר מהממוצע העיר ומהממוצע בעיר.

הייחודיות, עם זאת, היא ביחסי האנוש השוררים בתלמוד תורה. במוסד שבו כל כיפה מקובלת על ההנהלה, הדגש החזק הוא על יחסים משפחתיים וחמים, בין המורים לתלמידים, בין הצוות להורים, ובין התלמידים לבין עצמם.

כולם אהובים, כולם קדושים.

 

למה בכלל תלמוד תורה?

לימוד בשנות הילדות מכונה על ידי חז”ל ‘גרסא דינקותא’. ילד ממוצע בד”כ אינו זוכר את סיפורי המקראה שלמד בילדותו, אבל הדרך לגשת לדף גמרא, הרגלי הלימוד, כללים בסיסיים, אלה דברים שבהחלט נחרטים, והם בסיס לכל הלימוד המתקדם יותר שיעשה בהמשך. למעשה, בתי הספר הממלכתיים-דתיים בקריית שמונה מעולים מעל כל ספק. המורים תורניים, רציניים ומקצועיים, אך המציאות מאפשרת גם לילדים שמגיעים מבתים שלא ממש שומרים מצוות להירשם, בין היתר בגלל קרבה פיזית בין בית הספר לבית או סתם כח האינרציה. אין כאן אמירה שלימוד מעורב הוא שלילי בהכרח, אך אם אדם מעדיף שתלמידי הכיתה של ילדיו יגיעו מבתים תורניים, ולא מכאלה שבילו בשבת בים, או חיים בפייסבוק וצורכים תכנים לא צנועים ולא ראויים -עליו לשקול בצורה עמוקה אפשרות אחרת.

פתחתם חדשות ושוב שמעתם על הנוער שהופך יותר יותר קיצוני? אלכוהול, סמים, אלימות, שיימינג והקצנה של מיניות הם רק חלק מהסימפטומים של הדור הזה. בתלמוד תורה מגדלים ילדים כמו שגידלו פעם ילדים. שם המורים לא חברים של הילדים בפייסבוק (כי לשני הצדדים פשוט אין חשבון פייסבוק). שם לא אוספים קלפי סופרגול, אלא מקסימום קלפים של הרב עובדיה יוסף זצ”ל. שם דמויות נערצות ונשגבות הן גדולי ישראל ולא גדולי הכדורגל. שם העדינות שולטת, והתום נשמר במלוא יופיו. בוודאי שלא כל הילדים מושלמים, אבל הרוח, האנרגיה והשמחה, הם דברים שלא רואים במקום אחר.

ללימוד התורני יתרון בפיתוח כישורי חשיבה כלליים, שכן התלמיד מתעמק בשיטתיות בסוגיות התלמודיות, ובונה לעצמו הרגלי ביקורת בטקסטים מתוך הפעלה של אסטרטגיות לוגיות המעניקות לו כישורים שהוא יכול להשתמש בהם גם בתחומים אחרים.

אצל התלמיד התורני המצוי הלומד גמרא, ידע חשוב ביותר הוא החשיבה הנכונה לחיים: פיתוח לוגיקה חדה כתער, ביקורת, יצירתיות, משפט, חינוך, הבעה, פסיכולוגיה, זוגיות, הנהגות בריאות, דרכי מסחר ואפילו סוציולוגיה. המתמחה בהלכה צריך אף להבין בעומק את יסודות החשמל, מכניקה, כלכלה, בנקאות ועוד.

ולגבי מקצועות הקודש, אין ספק שבכל אוניברסיטה, כל אברך ממוצע היה יכול להיות שם המרצה הכי בכיר בכל אחת מהמחלקות העוסקות בלימודי הקודש: תלמוד, תנ”ך, פילוסופיה יהודית, תיאולוגיה, משפט עברי, ולפעמים גם היסטוריה יהודית, עברית, ביבליוגרפיה, ספרנות ועוד.

בנוסף לכך, הילד בתלמוד תורה נוהג בדרך כלל לקרוא גם ספרי טבע, ומכיר את העולם לא פחות טוב מהאדם הממוצע בחברה הכללית. רק שכל לימודיו מכוונים למהות הטבע, ולא רק לטבע החיצוני. הילד משתאה לא רק מהחכמה והעוצמה שבחוקיות הבריאה, אלא בעיקר מהחסד הפנטסטי שמרעיף בורא העולם על בניו אהוביו.

כידוע, הילד בתלמוד תורה יודע לקרוא אותיות בגיל 3 או 4, ולקרוא ספר בגיל 5. בכתה ח’, בזכות זַכּות שכלו, והלוגיקה המחודדת על ידי הגמרא שהוא לומד. יש לו כושר אנליטי וחוש בקורת ומקוריות (כי הדרך של לימוד הגמרא מחנכת שלא לקבל שום דבר כמובן מאליו – אלא רק אם הדבר מוכח היטב לוגית. וכל תלמיד גמרא מעמיק, מקשה ומחדש – עד שנהירים הדברים – עם תוספת המבט המיוחד שלו).

במציאות של היום קשה מאוד להישאר דתי כשהמציאות טופחת לך בפנים בכל רגע. קשה מאוד לתת לילד טאבלט, מחשב וסרטים ולומר לו באותה נשימה ‘עצור הכל, עכשיו הגיע הזמן ללמוד גמרא’. גמרא זה כתב שחור לבן, עם פירושי רש”י בצד, לא הכי קל ובטח לא הכי מפתה כשיש לך את העולם הצבעוני שבחוץ. לכן כדי להשיג את אהבת התורה במלוא מובן המילה יש להשקיע את מלוא כובד המשקל במסלול הנכון. התורה איננה מקבץ של הלכות וסיפורי תנ”ך, אלא דרך חיים אמיתית, דרך מחשבה, דרך הליכה, ולכן עדיף לתת את מלוא המשקל בעיצוב הילד בכלים היהודים המפוארים שלנו, ולאו דווקא לשנן לבגרות את הסכם סייס-פיקו או את שושלת שליטי סין במאה הקודמת.

לסיום, ההרשמה לשנת הלימודים הבאה כבר בפתח, ובתלמוד תורה החלו לקלוט תלמידים רבים לכיתה א’, וכן לשאר הכיתות. כשמדובר בילדיכם, אל תהיו מקובעים! בואו לראות, להתרשם ולחוש את האווירה הקסומה במקום. המלצה אישית חמה של כותב שורות אלה.

מנהל בית בספר, הרב תומר מיכאל (052-71190477)  ישמח לשוחח עם הורים מתעניינים, ולערוך סיור התרשמות במקום.

פופולרי בקהילה

מידע על הכותב

סיפורים קשורים

השאר תשובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *